Turistes visitant un comerç local a Castellar de N’Hug. Foto: Domènec Fernández – Diputació de Barcelona
Els turistes que van visitar durant 2023 l’Entorn de Barcelona (la província menys la comarca del Barcelonès) van gastar una mitjana de 170 euros per persona a la destinació, segons l’Observatori del Turisme a Barcelona ciutat i regió. Restaurants (79,4%), platja (50,4%) i compres (49,7%) són les activitats més comunes.
Els turistes que van visitar durant 2023 l’Entorn de Barcelona (la província menys la comarca del Barcelonès) van gastar de mitjana a la destinació 169,9 euros, 5,8 més que el 2022, segons l’Informe de resultats perfil i hàbits dels turistes a l’Entorn de Barcelona 2023, elaborat per l’Observatori del Turisme a Barcelona ciutat i regió.
Aquests diners es destinen principalment a menjar i beguda, seguits per compres, transport intern i entreteniment. En aquest sentit, el turista que visita les comarques de Barcelona acostuma a anar a restaurants (79,4%), a la platja (50,4%) i de compres (49,7%) durant la seva estada, i el 26,3% busca prèviament on menjarà durant la seva estada.
Sumant-hi el transport i l’allotjament, cada visitant va assolir una despesa de 551,2 euros, xifra lleugerament inferior a l’any anterior (617,7 euros). Els turistes procedents d’Estats Units i aquells que viatgen per feina són els que gasten més tant en transport d’arribada i allotjament com en despesa mitjana per persona i nit.
El vehicle propi continua essent el principal mitjà de transport d’arribada (44,7%), seguit per l’avió (36,1%) i el tren (8,7%). La tipologia d’allotjament preferida continua sent l’hotel (49,1%), seguit dels càmpings (19,0%) i les cases d’amics i familiars (17,4%).
Augmenta la durada de les estades turístiques a les comarques de Barcelona: els turistes que van visitar-les durant 2023 s’hi van estar una mitjana de 5,2 nits, el que suposa un increment en relació amb els dos darrers anys (4,4 i 4,9 nits el 2021 i 2022, respectivament). Aquesta xifra és més elevada que la de Barcelona ciutat (4,7 nits) i la del conjunt de la província incloent-hi Barcelonès (4,8 nits).
El perfil del turista tipus que va visitar l’Entorn de Barcelona el 2023 és el d’un home (61,9%) de 43,6 anys de mitjana, amb estudis universitaris (57%) i que treballa com a assalariat (65,1%).
L’oci continua sent, un any més, el motiu de viatge majoritari dels turistes que venen a l’Entorn de Barcelona (64%), seguit pels que ho fan per qüestions personals (21,1%) i per motius professionals (14,9%).
Turistes fidels que exploren l’entorn
Entre els turistes que van visitar les comarques de Barcelona el 2023, el 48,6% no havien visitat mai abans el municipi on es van allotjar. Pel que fa als repetidors, es tracta majoritàriament de turistes nacionals que s’allotgen en cases d’amics i familiars i autocaravanes, i han visitat el municipi una mitjana de 13,6 vegades en els darrers 10 anys.
A l’hora de desplaçar-se pel municipi de destinació, el 73,1% ho va fer caminant, el 21,4% en cotxe privat, el 6,7% en autobús i el 6,3% en taxi.
A més, 4 de cada 10 turistes van fer alguna excursió fora del municipi en el qual s’allotjaven, sent Barcelona el principal destí d’aquestes excursions (25,7%). El cotxe privat (40,7%) i el tren de rodalies (26,9%) van ser els transports més utilitzats per fer aquestes excursions, a les quals van dedicar una despesa mitjana de 55,5€ per persona.
A l’hora de planificar el viatge, els turistes de l’Entorn de Barcelona es guien tant per la informació que troben en pàgines web (43,4%) com per la informació facilitada pels seus amics i familiars (27,4%). El transport d’arribada i l’allotjament s’adquireix majoritàriament al web de la companyia (54,4% i 37,2% respectivament). Tot i que, el turista ja no contracta el viatge amb tan poca antelació com en els anys de pandèmia, el 34,5% encara ho fa durant l’última setmana o l’últim dia abans de viatjar.
D’altra banda, el 23,4% dels que han visitat l’Entorn de Barcelona pernoctaran en alguna altra destinació europea durant el seu viatge, dels quals un 76% dins d’Espanya (en especial Barcelona, Madrid, Costa Brava i València) i un 53% en alguna altra destinació europea (sobretot París i resta de França, i Roma i resta d’Itàlia).
El caràcter i la seguretat, els aspectes més valorats
Els turistes valoren el municipi de destinació amb un 8,4 de mitjana, sent els aspectes més valorats el caràcter i l’amabilitat de la gent (8,7), la seguretat personal (8,7), l’allotjament (8,5), les platges (8,5) i l’entorn natural (8,3).
L’Informe de resultats perfil i hàbits dels turistes a l’Entorn de Barcelona 2023 té com a objectiu conèixer la caracterització, hàbits i perfil dels turistes que pernocten a la destinació en qualsevol tipologia d’allotjament que no sigui una segona residència o un creuer. L’elabora l’Observatori del turisme a Barcelona (OTB), en el qual participa la Diputació de Barcelona, a través del LABturisme. Es fa anualment mitjançant entrevistes personals, amb una mostra d’unes 6000 enquestes distribuïdes en diferents punts de totes les comarques de la destinació.
Aquest projecte que impulsa la Diputació de Barcelona respon a l’Objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 8, “Treball digne i creixement econòmic”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.
Comunicació / Diputació de Barcelona
Sense respostes a “Augmenta la despesa dels turistes a les comarques de Barcelona”